Friday, March 11, 2011

سلخانة الجيش فى التحرير.. المتحف المصرى سابقا :شهادة رشا عزب

الى كل رفاق الدرب الذين سلموه ميدان التحرير الى العسكر ورجال الحزب الوطنى وبلطجية امن الدولة وتركوه الاعتصام لتكوين احزابهم ويخططون فى المكاتب والمنازل لاستكمال الثورة من فوق السرير.. الى كل الرفاق الذين حلموا بمظاهرة قوامها 10 ألاف مصرى فخرج ما يزيد عن 20 مليون الى الشوارع وقرروا استكمال المعركة حتى لآخر نفس، فتركانهم وحدهم يواجهون وحشية العسكر وفلول النظام السابق.. لكم هذه الشهادة.
منذ فجر يوم الاربعاء استشعر المعتصمين فى ميدان التحرير نية المجلس الاعلى للقوات المسلحة فى تصفية الاعتصام عن طريق استخدام نفس العاب جهاز امن الدولة وهى استخدام البلطجية وزرعهم وسط المعتصمين لإثارة الفتن والاحاديث الجانبية عن موضوعات تافهة مثل تحريم مبيت السيدات فى الميدان وكذلك التشكيك فى اخلاق المعتصمين ونواياهم.. وفى هذا اليوم بدأت فلول البلطجية بالتحرك وحاولت اقتحام الميدان بثلاث مجموعات بكرات اللهب وزجاجات المولتوف، لكن المعتصمين افشلوا المخطط وعادوا ادارجهم من جديد نظرا لتأمين مداخل الميدان.
وفى صباح يوم الاربعاء، حاولت نفس المجموعات اقتحام الميدان اكثر من مرة للحد الذى وصل الى مواجهات عنيفة بالطوب، لكنهم فشلوا ايضا فى اقتحام قلب الميدان فأضطر الجيش الى فض الاشتباك عن طريق استخدام قنابل الدخان وعاد المعتصمين الى الكعكعة الحجرية من جديد.. حتى حانت لحظة الهجوم..
لم نتصور ان يقوم الجيش بالاقتحام ولم نكن على يقين انه متورط فى تسريب البلطجية الى ميدان التحرير ولكن الصورة التى شاهدناها أكدت انه بعد فشل البلطجية فى تصفية الاعتصام قرر الجيش ان يتدخل بنفسه ويقوم بالمجزرة بوجه مكشوف..
هجمت اعداد كبيرة من الجيش بالتزامن مع البلطجية وأكنها خطة معدة سلفا، جنودنا البواسل يقتحمون ويضربون بعنف كل من يواجهونه والبلطجية يوفرون لهم الغطاء المناسب بهدم الخيام وحين انتهوا من المهمة المقدسة، خرجوا الى الميدان وبحركة آلية مدروسة سلفا بدأ البلطجية بإلاشارة الى بعض المعتصمين الذين حفظت وجوهم جيدا وعليه بدأ الجيش فى اعتقال كل من يشير عليه البلطجية وكأنهم فريق واحد، فى هذا الوقت ملئ الميدان فرق البلطجية يهمون بالضرب على كل شخص يشتبه انه من المعتصمين، ولذلك قررت الخروج من الميدان سريعا بعد نصيحة عدد كبير من الاصدقاء وكان برفقتى صديقنا اسماعيل جمال عبدالفتاح وحين قررنا الخروج من الميدان الى شارع باب اللوق جرى ورائنا جموع البلطجية وقالوا لقوات الجيش : هما دول اللى كانوا بيحرضوا الناس على الاعتصام هنا.. وبزفة لا تقل عن زفة الحرامية فى الاسواق الشعبية قادونا الى مقر السلخانة والضرب ينهال على رؤسنا من كل جانب، وحين وصلنا الى مقر الجيش الموجود بجوار المتحف المصرى، كان رجال الجيش البواسل فى انتظارنا.. مجموعات عديدة تضرب جميع القادمين من ميدان التحرير، وحين دخلت استقبلنى قادة المنطقة وقالوا لى " انت جيتى، انت مطلعة دين ابونا بقالك اسبوعين، تعالى تعالى" وحينها مسكنى ضابط جيش وقيد يدى الاثنين من الخلف ثم ربطنى بحديد سور المتحف المصرى لفترة طويلة.. خلال هذه الفترة التى دامت اربعة ساعات كاملة تعرضت لابشع انواع الضغط النفسى.. اذ حضر الى هذه المنطقة كل ضباط الجيش الذين اشتبكوا معنا ليلة جمعة الاعتصام الاولى وجاءوا ليينقموا بشكل شخصى منى بسبب وقوفنا فى وجهوهم هذه الليلة.. فاحد الضباط قال لى : انا راجل خول عشان سبتك تعدى يوم الجمعة وهتشوفى اللى هيحصل دلوقت.. وآخر حضر الى وقال : البنات الشراميط اللى مطلوقين فى الشوارع علينا هيعدوا فى بيوتهم، وآخر قال انتوا صدقتوا نفسكم انكوا هتحكموا البلد.. لم اصدق ما اسمعه، فقلت لأحدهم : انتوا جيش ولا امن مركزى يا بتوع الجيش والشعب ايد واحدة.. رد عليا ساخرا وقال : احنا الامن المركزى الجديد!
ظل الوضع على هذا الحال حتى صرت مصدر التسلية الاساسى لضباط الجيش البواسل، حتى جاءنى ضابط من الشرطة العسكرية برتبة كبيرة، فقلت له : انا صحفية واحنا معلمناش الثورة عشان نطرد فرعون فيطلع لنا جيش الفراعنة فضحك ساخرا وقال لجنوده البواسل : ظبطتوه لى الصحفية دى.. واستمرت الممارسات العنيفة ضدى فى نفس الوقت الذى خرج جندى وقال لجموع البنات اللاتى قبضن عليهن وقال : الشراميط دول مش هيتربوا فنهرته وقلت له احترم نفسك، عايزه تشوفى الاحترام تعالى شوفى بنعمل ايه فى الشباب اللى جوه.. كنت قد سمعت اصواتا قادمة من باحة داخلية تبين انها السلخانة التى اجبروه الشباب فيها على خلع ملابسهم ثم تعرضوا لابشع انواع التعذيب من الالقاء على الارض وتغمية عيونهم والصعق بالكهرباء والضرب الكرابيج وكأنهم اسرى معركة حربية..
لم تكن الاهانة من نصيبى وحدى، بل طالت بعض الاطباء الذين حضروا الى الميدان لاسعاف المصابين ونالوا قسطا وافر ايضا حين قالت احداهن انا طبيبة فرد الضابط عليها : دكتورة جايه تعالجى الخولات والشراميط كتك ارف انتى واللى ادوكى شهادة الطب بتاعتك..
فتاة أخرى، قادمة من قنا وتتحدث الصعيدية نزلت الى الميدان فى هذا اليوم بالصدفة فتم اعتقالها دون ان تدرى ماذا فعلت وتعرضت لابشع انواع الإهانة.. وظلت تبكى لساعات طويلة.
فتاة جامعية أخرى كانت تعمل فى لجان النظام فى الميدان وتفتيش السيدات ظلت تهتف ضد الجيش حتى دخل الينا احد الضباط وصفعها على وجهها حتى سقطت على الارض ثم اخذها الى منطقة بعيدة ولم تظهر الإ فى النيابة العسكرية وهى بحالة يرثى لها..
على صبحى، ممثل موهوب فى فرقة حالة بمسرح روابط، خرج ليقف على باب المتحف ليرصد المعتقلين الذين يتم القبض عليهم وهو الذى ابلغ عن اعتقالى لبعض الاصدقاء، الإ انه قبض عليه واكتشف انه بين المعتقلين الذين لاقوا تعذيبا مكثفا..
كل هؤلاء وغيرهم 177 شاب و17 فتاة يواجهون احكاما عسكريا بعد ان اصدر الجيش حكمه عليهم بالبلطجة دون ان يتأكد حتى من هويتهم وكان من المتوقع ان اكون بينهم لولا حظى ان اكون صحفية فتم الافراج عنى مع مجموعة من الاعلاميين.
لابد أن نكشف عن سلخانة الجيش الموجودة خلف المتحف المصرى والتى يمارس فيها ابشع انواع التعذيب على طريقة امن الدولة بل واكثر..

133 comments:

Anonymous said...

انا مش قادر اصدق
كده كل حاجة زي قبل 25 يناير
امال احنا عملنا ايه بالظبط؟

Anonymous said...

ANA MSH 2ADER ASAD2IK ANA ASEF
7ATA WE AN KAN AL GAISH 3AML KIDA FA DAH LE MASLA7ET MASR ALL ANTY WE AMSALIK MSH FAHMIN MOWDINHA 3LA FEEN ALLAH YASAM7KOM 3LA A3TSAMKOM MN BA3D AL TN7Y

wahat_alshohada said...

هناخدلك حقك وحق كل الشباب من السفلة الشرطة العسكرية والمجلس الكذاب

Anonymous said...

الكلام دا مش صح عشان اللى كانوا موجودين فى المتحف امن الدولة و متحاوليش توقعى ما بينا و بين الجيش عشان دا مش هيحصل و قولى للى زقينك لعبتكوا انكشفت و بقت قديمة و سادجة و دمها ماسخ وخليهم يدوروا على لعبه تانية

iman said...

this time we will never accept an apology
but we need to understand first, WHAT changed the army's position.

Anonymous said...

أحب أقولكم ان فيه تضارب بين الرواية دي ورواية اسماعيل جمال عبدالفتاح من ناحية انه قال البلطجية قالوا للجيش هما دول اللي بيقولوا لا لمبارك ... وانت قولت انهم بيقولوا: هما دول اللي بيقولوا الإعتصام. يعنى توصيف مناهضي الإعتصام فيه كلام.

ثانيا: واضح ان فيه ناس كتير في التحرير من البلوجرز والصحفيين وغيرهم وهما هناك في موسم عمل مع انهم شكلا معتصمون ويعطلون العمل في الميدان.
ثالثا هناك ضرر كبير قائم على الجيش الذي هو خارج قواعده لمده أكتر من 40 يوم ومن حقه الراحة وخصوصا ان فيه تقدم كبير بيحصل في العملية الديمقراطية ، والإعتصام بدأ يكون سبوبه ومطالب فئويه أكتر من انه مطالب عامة، وعلى هذا فالجيش تعامل مع المعتصمي انهم يعطلون البلد وعلى انهم بلطجية يستحقوا العقاب
رابعا استخدام العنف مع المعتصمين مرفوض ... ولكن يجب علينا تقديم مصر على مصالحنا الشخصية,

Anonymous said...

الشخص الظريف اللى قاعد يقول مش هصدقك و مش عارف مين! شوف فيديوهات الناس اللى تعذبت و منهم فنان مشهور! مش عايز تصدق براحتك .. أنك تشوف الواقع و تقول لا مش هصدق مش هصدق فبأي عقل و بأي منطق؟! لو المقاطع و الصور و الشهادات و كل حاجة بتثبت شيء و أنت مش بتصدق دون دليل يبقى إيه نظامك؟ المهم .. كان الله في عونكم يا رشا .. لا أدري في أي مركب نسير الآن .. و حسبنا الله و نعم الوكيل في كل ظالم و كل آثم و كل من أذى خلق الله و انتهك حرماتهم و هتك أعراضهم و تجرأ على من نطق بحق و نادى بحق و قام بفعل الصواب .. و إنهم لمسؤولون .. و لن يضيع حقك و لو بعد حين بإذن الله .. و الله المستعان على ما يصفون :(

شيرين said...

ش هتستريحوا غير لما البلد تخرب و تبقى الاحكام العرفية هى اللى سايدة وانتوا اول ناس هتضروا و هضحكوا علينا العالم ....لمصلحة مين بتعملوا كدا؟؟؟؟؟اعتقد كل الناس عارفة بتعملوا كدا لمصلحة مين

إيناس عتمان said...

http://www.watan.com/هدهد-وطن/الفريق-سامى-عنان-احبطنا-محاولة-انقلاب-كان-يقودها-قائد-الحرس-الجمهورى.html
ممكن تقري ده ؟؟

xn--pgbo2do.com said...

انا مصدقك 100% لاني اتضربت من الجيش الجمعة قبل اللي فاتت عند مجلس الشوري
وشفت وحشيتهم في الضرب ولا كلاب الداخليه في ازهي عصورهم
وبعدين نزلو اعتذار
وده تقريري عن اللي حصل يومها وشوفته بعيني
http://www.xn--pgbo2do.com/2011/02/blog-post_26.html

vanvuna said...

من حق أي شخص أن يختلف على أسباب استمرار الاعتصام، ولكن مافيش أي عذر لتعذيب المعتصمين ولا حتى لتعذيب البلطجية، واللي مش مصدق التفاصيل اللي بتحكيها رشا يشوف صور رامي وخالد بعد تعرضهم للتعذيب ويقول لنا مصر ممكن تكسب إيه من البشاعة دي، وإذا كنا ثرنا لكرامتنا اللي اتبعترت بسبب هذه الممارسات البشعة من النظام، فلماذا نسكت عنها الآن ...
مع كل احترامنا للعناصر الشريفة في الجيش وفهمنا لخطورة الوقيعة معه إلا أن الكشف عن التصرفات المسيئة لنا وللجيش هي في مصلحة الطرفين حتى لا ندخل في نفق مظلم من الغموض والظلم مرة أخرى
شكرا ً على شجاعتك يا رشا، وربنا يقدرنا جميعا ً نرد لمصر كرامتها وما نسكتش تاني أبدا ً على أي ظلم مهما كان حجمه

محب لمصر said...

انت شخصية مريضة
ولا اشكك انك من فلول النظام
او من كلاب امن الدولة
الجيش الذى خلع الرئيس وغير حكومة شفيق وقادنا الى الامن
يفعل فينا ذالك
مش بقولك انت من فلول النظام وشائعى الفتن
وانا اقول لو شفت كلب من امن الدولة او الحزب المخرب امثالكم
ها اعملو عاها مستديمة
عشان يبطلو فتن

وانا اثق فى الجيش المحترم
ولا اثق فيكم يا مثيرى الفتن

Mohannad Faried said...

no one in their right mind can agree to what happened to you, or justify it in any way, and under no circumstances should this be tolerated,
yet,
even if i understand your anger and truly and honestly and humbly sympathize,
i cannot agree to spread the blame on every single unit in the Egyptian army,
the army is composed of people, and some of them will be sick and some of them will be defective, just like EVERY OTHER organization in this country,
it's simple corruption of FULL segments of society, and that does include us all,
anyway my point is,
who did this were animals, and are punishable by both military law, and civil law, and they should be tried, found guilty and punished.

the country we all fought for and wrote for, sang for, and dreamed of, deserves our will to ABIDE by it's long forsaken laws,
anger and hatred, no matter how righteous cannot be and should not be the way.

يا ولاد الوسخة يا كدابين said...

انا اشك انك بتقول الحقيقة
لان الالفاظ السوقية دى الفاظ الحزب الواطى وخنازير امن الدولة
الجيش ماشفناش منه حاجة وحشة
وايه الى يجبرو يعمل كدة
ما الامر والنهى فى ايده
انتم منافقين وعاوزين تولعو البلد
على رائ د يحى الجمل
انت الثورة المضادة
يا ولاد الشرموطة
انت شرموطة بالفعل
عشان بتتبلى على الجيش العظيم الى فضل شعب مصر على حسنى مبارك سيدكم
ودا الى قالو اركان الجيش

كدابه كدابة said...

العبى غيرها يا قطة
مش ها ناكل من الكلام دا
خلاص راحت عليكم
توبو بقى لربنا يمكن يحبب فيكم الشعب

ولا انتم التوبة صعبه على امثالكم

مش انتم برضو بواقى كلاب الحزب البأئس
عموما الجيش ها يخدلنا حقنا من امثالكم
بقانون العقوبات

حمرا said...

ها افترض انك بتقولى الحقيقة
ومش بتكذبى
مش معنى معملش كدة مع الاقباط الى فى ماسبيرو
والى معتصمين لحد الان
ولا يكونش الجيش مسيحى واحنا ما نعرفوش

وكمان ليه معملش كده مع طلبة قصر العروبة فى عين شمس

انتى تستحقى القتل
ربنا قال الفتنة اشد من القتل

Loula said...

حمدالله علي السلامه يا أستاذه الكلام اللي حضرتك بتقوله جه ثبت الهواجس اللي كانت بتدور في نفسي ان الجيش موقفه مريب جدا و أهي بانت ميته أهيه و ممكن نقوله لقد نفذ رصيدك بس العمل ايه دلوقت هنخلص من الورطه ديه ازاي
و أنا قلقانه قوي من الناس اللي بتحب الجيش حب رومانسي سازج و من الناس اللي شغاله بمبداء ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

الى القطة Loula said...

الكتوكتى الى اسمها Loula
وانا متاكد انها هى هى القطة رشا
احب اقولكم ريحينتكم فاحت
بجد لازم تطورو وتبطلو الجو الابيض واسود الى انتم عايشين فيه دا
جيش خلع الرئيس وشال حكومة شفيق
وقبض على ظباط امن الدولة وافرج على السياسين
يعمل كدة فى ناس شرفاء ليه
بصو بجد هى الفتنه الطائفيه كانت خطوة حلوة بس باظط بسرعة لانكم مكرتم وربنا مكر
بس مكر الله اشد

توبو بقى يا جماعه
يا اما والله ها تتقتلو وعلى ايد الثوار
الناس تعبت من اشكالكم الضالة

Mandou said...

رشا، لكل ظلم نهاية! أنا مصدقاكى! و نفسى تصدقبنى إنه حاييجى اليوم اللى حننضف فيه!

I believe you said...

http://www.amnesty.org/ar/news-and-updates/egyptian-army-condemned-over-tahrir-square-protest-breakup-2011-03-09

Nabil said...

Torture is unacceptable.
Revolution alone will not change people overnight. The hearts must change in order for progress to happen. It will take time for change of hearts. It takes education, dialog, patience, forgiveness, education, tolerance, open mindedness, and above all the will to love others.

Anonymous said...

I believe you ,,, asln el geesh ebn el nezam el sabeq ,, bs dy mosiba !! Rbna ystor bs bgd lazm nfkr w nsh3'l mo5ena shwaya ba2a

Mohannad Faried said...

لاجدل إنه التجاوزات دى لا يمكن السكوت عليها و لا يصح نسيانها تحت أى ظرف
و الحيوانات المسؤولة عن و المشاركة فى إللى حصل ده لازم تتحاكم و لازم تتعاقب
و هما كده يقعوا تحت طائلة القانون العسكرى الأشد صرامة من القانون المدنى
يا ريت حد قانونى يصححنى لو أنا غلطان في دى

و مع أسفى و ألمى و غضبى الشديد و تعاطفى الحقيقى معاكوا
لا أستطيع تحت أى بند أن أقبل بتعميم هذا الذنب على كل أفراد القوات المساحة
و لا حتى أنتم ترضون ذلك فمن ذاق الظلم لا يرضى به

المهم و علشان كلامى ميبقاش خارج سياقه
أفراد أو قيادة محددة من القوات المسلحة تجاوزت بوضوح؟
طبعا و لا بد أن تحاكم و يحكم عليها و تعاقب عقاب عادل و رادع
و نأكد على فكرة إحترام القانون إللى إحنا أصلا بنتخانق و بنتضرب و بعضنا مات علشانها
إحترام القانون يتطلب منا الكثير من الحزم مع النفس
و أنا فاهم إنه فى منتهى القسوة و الغلظة إننى أطلب منكم تضحوا بغضكم علشان إللى أنا كاتبه ده
بس بجد يا ناس
و جعنا و أرواحنا و كلنا متغلاش على مصر

لم جرحك يا أخويا و يا أختي , و تعالى كلنا معاك نطلب بحقك , بإذن الله ناخده
إنما نعمم و نطلع إنه الجيش المصرى إللى هوا ناسنا و أهالينا يبقى عدو الناس؟
لأ
فى ناس ماتت علشان مصر تبقى دولة قانون
و إنت مش أغلى منهم

و السلام

Anonymous said...

ana zabet geish we a7eb a2oloko en elhanem di kol kelma aletha kezb, etaky allah fi kalamek....mashoftesh elzobat we el3asaker ely betmout kol youm men etlak elnar men elbaltageya we 8erhm we b3d ma5arabtoha we edeto forsa le kol kalb yetla3 men makano gaya te2oly elgeish bey3mel we bey3mel.
7asby allah fiko ya shei5a 3ayzeen eh tany? bdal matesle7o 7al elbalad fadyeen e7na lel e3tesamat kol shwaya.
gatko elaraf.

Anonymous said...

رشاأناأشك فىشهادةأى حد بيشتغل عند اللواء عادل حموده وتخين جدآ وبيعمل شوهات عمال على بطال حصل حاجات بس مش زى أنت ماحكيتى وأنت مش كذابه أنت مريضة وهم فقط.وممكن تاخدى دواء

Anonymous said...

انا مصداقي لان ده مش كلامك لواحدك و في فيديوهات كتير اتحطت بتبين اثار التعذيب

الحمد لله انها جت معاكي على اد كده و ربنا يكون في عون الباقي

نفسي الناس الي فاكرين الجيش دخ بابا و ماما و انور وجدي يصحوا من النوم و الهبل الي هم فيه

Anonymous said...

ana asef, bas ana la yomken asda2 kelma wa7da mel 5arf ely enty 2oltih dah

la2ny kont zabet gish e7teyat, wi 2a3adt fi el gish 3 senin
shoft fihom kol anwa3 el zobat, el mo7taram wi el saye3 wi 3asaby wi el hady

bas la yomken zabet ye3mel ely enty 2oltih dah
la yomken zobat gish yerboto wa7a wi ye3odo yetsalo 3aliha

la2n wi bkol basata zbat el gish mish zay zobat el da5leya el etrabo 3al watyan
zobat el gish etrabo 3al karama wi el e7teram

el 3askry fi el gish shakweto betetsem3 aktar mn el zabet wi momken tes2alo 3an dah ay wa7ed 5alas gish

el nas ely ana 3esht ma3ahom 3 senin et3alemt menho ma3na el regola wi el 3ezet el nafs wi 2e7teram el a5r
ma2drsh asda2 wala at5yal enohom ye3mlo ely enty bet2oly 3alih dah

ana bataleb el nas enha tet7a2a abl ma tendefe3 wara ell enfe3alat
mafish bit fi masr ma da5lsh fih wa7ed el gish ... sawa2 zabet aw 3askry

2es2alohom wi estfsaro menhom
zobat el gish ely 2a3do ma3ahom sana aw 3 senin momken fi3lan yerbot bent keda wi yefdalo yetsalo 3aliha bi afza3 el shat2em

hatla2y el gawab wade7 wi sari7 men kol ely da5alo el gish wi shafoh

la yomken da yekon 7asal la2n el gish beyqades 7aga esmaha madanien

Ahmed Magdy said...

ألف سلامة.. اللي مش مصدق:
١- http://www.youtube.com/watch?v=xiRu8bZBXfM&feature=player_embedded

٢- http://www.youtube.com/watch?v=S_XtS5c_cTM

٣- https://atralnada.wordpress.com/2011/03/10/ramy/

٤ - http://www.amnesty.org/ar/news-and-updates/egyptian-army-condemned-over-tahrir-square-protest-breakup-2011-03-09

Anonymous said...

رشا ياحمير بنت مناضله بجد قبل ماتعرفوا او تفهموا حاجه غير اخبار الطبيخ والموضه ... انا بشتم عشان بعضكم استخدم الشتيمه , والاخبار بجد فيه ناس اتعذبت وربما لاتزال على ايد الشرطة العسكرية .. حلوها بطريقتكوا يبقى بعض يبقى افراد يقى كل - زى ماتشوفوها - بس المهم هل من حق الاشخاص دول معاملة قانونية ولا تعذيب , حرية تعبير ولا اعتقال , رفع مطالب او تكميم افواه ,
.. فيه تصوير لفض الاعتصام عمله جورنال المصرى اليوم .. لو حد مش مخبر ومش بشوش وخلاص اتحداه ينزله او يتكلم عنه .. دى كانه غزوة عسكرية على شوية ناس قاعده فى خيم ومعلق فوقها يفط فيها شعارات سياسية .. يبقى شوم وعصى وكرابيج وغزوة - ياليلة سوده
لهو دم الناس دول ببلاش ولا ايه ولا تكونش مصلحة مصر فى اللى تقوله او تعمله السلطة وكثم الناس ورأيها ويبقى مفيش اى فرق بقى بين زيد وعمر ... الحرية - ابسط واهم المطالب - لو حد فيكوا قرأ فى يوم كتاب يمكن يكون لقى فيه - دا لو حد قرأ لامؤاخذه - عبارة فولتير الخالدة .. قد اختلف معك فى الرأى .. لكننى على استعداد ان ادفع حياتى ثمنا لحقك فى التعبير عن رأيك -

ابوجلال المصرى said...

السلام عليكم
طبعا انا ما كنتش معاكم علشان احكم على اللى حصل وانتم ادرى بشعابكم
وانتم اللى فى ايديكم القرار
الجيش مهما عمل حتى لو استخدم القوه وحبس اللى يحبس او او زى ماذكرتي
انتم بس اللى تقدروا تقنعوا الناس بالحقيقه
او بالكذب
لو عيزين النصر
هاتلاقوه ؟....ولو عايزين مطامع شخصيه
وهيصه كدابه اكيد برضه ها
اكيد برضه هاتلاقوها

زمااااان اوى
كنت بحلم يكون لمصر
علم غير العلم
ونغير صوره النسر
ماكنش حلمي اننا
نخلع مبارك ولا نهز عرش امن الدوله
زمااااااااااااان اووووى
كان حلم ان اجيال سابقتنا
تبص للى بنكتبه على انه حق مش باطل
ولا لعب عيال
وفى يوم صحيت لقيت احلامي كلها
بقيت حقيقه
مش خيال
ولا احلام عيال
لو عيزين الحلم من تانى يموت
انسوا وروحوا البيوت
لو عايزين الحلم تانى يموت
احبسه تحت اللحاف وكتم نفسه
روحوا البيوت
وقفلوا عليكم الببان
وانا هاقول ان اللى كان
كله حلم ...
وهاقول كان
زماااااااااااااااااااااااااان

Anonymous said...

اسفه انى مش كاتبه اسمى الحقيقيى ...بس كلنا عارفين ان الجيش مش معنا لسبب بسيط ان طنطاوى صديق شخصى لمبارك..وابنه صديق وبينه وبين جمال مبارك شغل وسرقات
والجيش اللى مع الشعب ...صغار الجيش مش الجنرلات اللى نهبين الجيش

بيتهيألى يا رشا الكلام مع الناس اللى بتشتم ومش بتفهم مفيش منه فايده لانهم كانوا قبل كده مع عمو مبارك الناس دى تستحق العبوديه اللى فرحانه بها
تعذيب الجيش من قبل التنحى شغال..بس الناس مش عايزة تتكلم وبيقولوا نصبر

جيش بقى له 30 سنه قاعد ومريح ومأنتخ طافح الدم دلوقت فى الشوارع لازم يطلع منه بلاوى

فين الجيش بتاع حرب الاستنزاف وحرب 73
معظم الموجود دلوقت بهوات ادارييين

الصبر وما النصر إلا صبر ساعه
وان شاء الله ربنا هيقوينا
وتأكدى يارشا كل اللى بيشتموك
بلطجيه مبارك على النت

شباب الهرم said...

احنا مصدقينك يابنتي، أنا حبيت اسجل ده هنا عشان مايجيلكيش إحباط من التعليقات العويلة اللي محطوطة فوق دي

وليد محمد علي said...

1-مفيش بني ادم الا ضد التعذيب و الأفتراء و الأيذاء البدني
2-في حالة صدق ما حدث ليس معناه ان الجيش عدو مصر لان هذا تبسيط للأمور و لكن يجب المساءله و المحاسبه و يجب ان يكون هناك بيان من اليش
3-انا مش فاهم ليه لسه فيه اعتصانات في التحرير الان وقت العمل السياسي وليس الميداني

BGYCompany said...

الناس اللي بتكذب المفروض من واجبها هي تتأكد م الحقيقة وتنزل وتشوف السخانة دي موجودة ولا لأ

mmaelsawi said...

شيئ ملفت شهادة رشا ولكن الملفت أكثر التعليقات عليها.
المؤكد أن شهادة رشا بها ظل كبير من الحقيقة. ورد الفعل الراغب في عدم التصديق والاتهام بالكذب له مغزاه الهام أيضا وأرجو أن تستوعب رشا وزملائها مغزاه جيدا:
1- ابتذال اساليب والنضال مثل التظاهر أو الاعتصام واستخدامه عمال علي بطال دون التفات للمزاج الجماهيري وكأنه الاسلوب النضالي الوحيد للعمل الثوري خطأ وخطر.
2- لماذا لم يهتم الثوار بتطوير تجربة اللجان الشعبية "المرهقة" وجذبتهم اكثر الحالة الكرنفالية "الرومانسية" للتظاهرات الكبري؟
3- علي شباب الثورة أن يتعلم من التجربة وبطورها والنظر للامام بجدية وأن يتخلي عن وضعية المطالبة الي وضعية المبادرة( لم أسمع حتي الان الحديث عن أهداف الثورة بل سمعت كثيرا عن "مطالب الثوار")
4- علي فكرة لسه الثورة ماحصلتش هذه هي الجولة الأولي فقط. وهناك جولات أخري النظام لم بتغيير فيه شيئ يذكر غير مجرد تضحية ببعض الوحوه القديمةواللي عايز الموضوع يخلص بسرعة علشان "ورانا مصالح" وعايزيين استقرار بسرعة الخ لازم يعرفوا أن "الثورة لسه في اول السكة"

Ekram Mohamed said...

والله يارشا انت منال حي لأزناب النظام السابق الذين يحاولون تشويه صورة جيش مصر العظيم, انا مع الجيش في قمع وتأديب هؤلاء البلطجية الذين يحاولون تعطيل عجلة الثورة النظيفة, كفاية تهريج وارجعوا إلي أعمالكم وساعدوا في بناء البلد وتعويض الخسائر,
أيها الجيش امض قدما واقمع كل هؤلاء الفوضويون الذين يحاولون إشغال الحكومة عن مهامها الوطنية

Anonymous said...

ya welad el weskha yall bet2olo 3aleha kaddaba..matshoofo el videos

aho:
http://www.almasryalyoum.com/node/346542

7otto el video f teyazko

حلم بيعافر said...

يعاب على الجيش وبشدة بطىء التحرك فى مواقف عدة ولكن يبقى انه الضامن الوحيد لنجاح الثورة او فلنقل لعبورها اصعب الحواجز

IBN BAHYA - إبــن بهيـــــــــــــة said...

قلتها ألف مرة .. موقف الجيش غير واضح في كل الظروف التي مررنا بها .. وحدوتة أنه حمى الثورة كلام فارغ .. من حمى الثورة بعد الله هم الثوار أنفسهم .. فالجيش لم يمنع سقوط مئات الشهداء ولا آلاف الجرحى .. كان الجيش طول الوقت عامل نفسه حكم إطالي في مباراة محلية .. بالله هل هذا معقول أو مقبول ؟!
وقال إيه .. جاي في الآخر يخطف الثورة ويعين نفسه بنفسه وصيا على المصريين ؟! هو فيه إيه ؟

كأن الشعب المصري لم يبلغ الحلم ! وليته وصياً عاقلا ، لكنه مع الأسف يتخبط في المواقف بطريقة عجيبة وغير مفهومة ، هل يريد الجيش الإبقاء على أعمدة النظام البائد كما هي مع بعض الترقيعات في الدستور ومجلس الشعب ؟؟

يا عم الحاج الجيش .. ممكن تفهمنا وضعك إيه ؟ وعايز إيه ؟ ورايحي لفين مع سعادة جنابك ؟
شكلك مش فاهم يا نصه

الكلمات بالأعلى كانت قبل تعذيب أبناء الثورة على يد البلطجية المدعومين من الجيش .. نعم مدعومين من الجيش .. بدليل أن الجيش استكمل مشوار البلطجية في تعذيب الشباب داخل المتحف المصري ..

منين تتكلم عن البلطجة والبلطجية وأنت أنت ذاتك تستخدم البلطجية في ضرب شباب الثورة في الحرير؟؟؟!!!
في جميع المرات التي ضرب فيها الجيش شباب الثورة خرج علينا باعتذار وأن ضباطه لم يعرفوا شباب الثورة من البلطجية ؟ لكن عندما يتم تعذيب مشاهير الثورة من فنانين معروفين للجيش جيدا فهذا أمر آخر بلا شك .. يالا ولعها يا عم الجيش .. شباب الثورة يروون مأساتهم مع البلطجية الذين أطلقهم عليهم الجيش في ميدان التحرير يوم 9 مارس .. ومش عايز الجيش يقف يتنحرن تاني ويقول أنه ضد البلطجية ووو ... ممكن تفهما لماذا تستخدم أنت أيها الجيش للبلطجية؟؟؟!!!

http://ibnbahya.blogspot.com/

فيديو رامي عصام
http://www.youtube.com/watch?v=xiRu8bZBXfM&tracker=False
صور
https://atralnada.wordpress.com/2011/03/10/ramy/
فيديو علي صبحي
http://www.youtube.com/watch?v=zx2v3Wkf1Z0&tracker=False
شهادة رشا عزب
http://tafassel.blogspot.com/2011/03/blog-post_11.html

heba said...

tab leh ma7adesh bytl3 fel t.v ye2ool el kalam dah w yesa7a7 lelnas
23taked en feh kanawat keteeeeer momken te3rafoo tetla3oo feha zai kanat on t.v 2o el 7ayat w 23taked en entooo law tele3tooo 2olto el kalam dah meeet million wa7ed haysada2kooo

Anonymous said...

طبعا أنا مش هشتمك بالألفاظ البذيئة الي انت ذكرتيها علشان انت من الأشكال الوسخة الي عاوزة تدمر البلد و عشان انتى لو محترمة ماكنتيش قلتى الكلام
الأبيح دا
وبعدين الجيش دا هوا الي بائلنا فا أنت لو من الثورة و بتحبى بلدك ضحى شوية اية المشكلة لما يتألك شرموطة علشان خاطر مصر

Anonymous said...

العبى غيرها
العبى غيرها
القوات المسلحة فى قلوبنا بنشيلها

Anonymous said...

العبى غيرها العبى غيرها
القوات المسلحة فى قلوبنا شايلينها
ليه الكذب غرضك ايه
هاقولكم حكاية
ابليس دخل على بنته لاقاها اعدة على النت قالها بتعملى ايه يا بنتى
قالت له باكدب شوية على الشعب المصرى عايزة اولعها عايزة اخربها
قالها طيب وسعى لما اكذب شوية

Biostat 08671 said...

please before posting any stories, prepare your evidences !!!!

Anonymous said...

كفاية شائعات وبلبلة ونفسنة وقلة أدب وأقعدوا فى بيوتكم واتلموا بقه خلوا البلد تفوق، أمثالكم اللي حيضيع دم شهداء الثورة

zaman_el7ob2007 said...

ممكن حد يفسر لماذا المتحف المصرى الا يملك الجيش سكانات عسكريه يفعل فيها كما يشاء انا اشك انهم من الجيش واين وكيف عرفتم اسئله كثيره تحتاج الى اجابه

tareksperanza2007 said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

انا عايز اقول انك كدابة ساذجة لاسباب كتير اوى
1- بدأت كلامك بالصاق اسم الجيش بالحزب الوطنى وامن الدولة بما يفيد نيتك الغير سوية لتشويه صورة الجيش
2-كونك شايفة ان تحريم مبيت السيدات فى الميدان وسط الشباب ده شئ عادى ده ليه مدلول كبير على شخصيتك
3-ازاى مداخل الميدان متأمنة بواسطة شباب المعتصمين ويدخل منذ فجر الاربعاء زى ما بتقولى مجموعات بلطجية معاها مولوتوف وكرات لهب
4- ازاى الجيش يتدخل لفض الاشتباكات عن طريق قنابل الدخان برضة زى ما بتقولى وبعد كده يغير موقفه فجأة وياخد البلطجية بتوعوه ويعذبوا المعتصمين
5-وبعدين اللى انتى بتحكيه عن التنظيم المبهر بين الجيش والبلطجية فى تنفيذ اللى حصل محتاج تدريب عالى مسبق وطويل مستحيل يكون خطة شفوية بتنفذ لاول مرة راجعى بس نص الحكاية بتاعة الهجوم ده فيلم اكشن
6-وبعدين انتى محسسانى انك كونتا كنتى بقى جمــــوع البلطجية جريوا وراكى انتى واسماعيل مخصوص وعملولك زفة حرامية وقالواهما دول اللى كانوا بيحرضوا الناس هو ما كنش فيه غيركم فى الميدان ولا ايه ...جموع البلطجية
7-وسبحان الله أول ما راحتى قالولك انتى جيتى انت مطلعة دين ابونا بقالك اسبوعين، تعالى تعالى فضينلك ومستنينك من زمان فى المتحف المصرى ده انتى لو جاسوسة اسرائيلية وماكينك فى الخابرات مش هايقولولك كده
8-وبعدين انا لو عايز اعذب حد مش هاربطه اربع ساعات فى حديد سور المتحف للناس تتفرج عليا وانا بعذبه
9-وبعد كده جيه كل ضباط الجيش بتوع جمعة الاعتصام ده على اساس ان انتى عارفاهم واحد واحد وعلى اساس ان ضباط يوم الجمعة غير ضباط يوم الاربعاء وجم علشان ينتقموا بشكل شخصى منك سبحان الله
10-استخدامك لالفاظ قذرة علشان تحكى اللى حصل حتى وان كانت الالفاظ دى على لسان الجيش زى ما بتقولى ليه مدلول كبير جدا على سخصيتك وتربيتك
11- اتقى الله فى مصر وفى جيشنا العظيم

Anonymous said...

انا مصدقاكى ومايهمكيش من الكلام الفارغ اللى مكتوب نصهم امن دوله ونصهم عندهم مرض استكهولم اللى بيخليهم يدافعوا عن معذبيهم ربنا معانا ومع مصر انشاء الله ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين

Anonymous said...

انا افرض معاكى ان كل كلمه قلتيها صح و بعدين ؟ ايه المطلوب من الناس انها تعملو المطلوب بقه من الناس فى الخطوه الجايه انها تمسك فى خناق الجيش و بصى لازم الموضوع فى ميدان التحرير يتفض باى شكل بمنتها العقل عشان منديش فرصه لناس تانيه انها تتمسح فى الثوره وقت الكلام خلص و جيه وقت العمل و مشكله الشعب المصرى انه بيتكلم اكتر من انه يشتغل انا راجل اعمل بى تجاره الطاقه الكهربائيه و دى حاجه اساسيه فى البلد
و هبشرك بشره جميله بسبب طول توسع الاعتصمات و كل يوم فى حاجه جديده تجاره الكهرباء فى حاله انتكاس و كلها شهور و مش هنلاقى قطعه غيار و حده للمكن او للمصانع عشان تشتغل و لو عقلك مفكرش فى حاجه بسيطه ذى دى عايز اقولك ان الطاقه هيا نصف الحياه
انا بوضح الموضوع نت خلال عملى عشان مفيش حد امور يطلع يقول دا كلام امن دوله او جيش و عايز اقولك حاجه تانيه انا راجل دخلت جيش و اعرف يعنى ايه جيش (يعنى كنت عسكرى
الجيش لو كان عايز يفض ميدان التحرير من اول يوم كان عملها و لو كان عايز يربطك فى السور من اول يوم كان عملها بس معتقتش ان ده حصل من الاصل معاكى ولا مع غيرك اسألى بعض الناس عن البنت ايام الثوره الى هدمها اتقطعت و عساكر الجيش دارو عورتها و واحد منهم اداها لبسه و ده كان يوم موقعه الجمل مش انتى بس لوحدك الى كنتى فى الثوره
( استمرار الثوره سوف يمتد بالعمل و الجهد و العرق وليس للجلوس و بث الفتنه بين الشعب و الجيش الذى يحمى ارض الوطن من امثالك )

Prefectionatic said...

I have no reason to doubt your account. I witnessed the army's brutality first hand on Feb 26th. I have the deepest sympathy for your suffering and pain and my disgust for what the army did. However, I urge you to consider how see they see protesters, check my blog entry: http://perfectionatic.blogspot.com/2011/03/what-army-thinks-of-wednesdays.html

Semsem daVinci said...

مقتنع بصحة الكلام ده و شفت بنفسي هجمة الجيش و البلطجية في الميدان.. كان منظر صادم

جيش + شرطة عسكرية + مدنيين
و توصيفي للمدنيين دول انهم كانو من 3 اقسام.. الأغلبية تبع الحزب الوطني بهتافهم الشهير (اللي يحب مصر ميخربش مصر).. و بلطجية معاهم عصي (و البعض شاف معاهم اسلحة زي اللي متقال هنا).. و القسم الأخير ناس جهلاء مزقوقين على الميدان بحجة أن دول اللي موقفين حالكو و قاطعين رزقكم

و دي فيديوهات من اليوم ده.. اتمنى يكون ليها قيمة

http://youtu.be/JpphhlCE0do
http://youtu.be/fmyBBZfDSMY

بصرف النظر عن أي شئ اخر.. أي محاولات لتبرير اللي حصل هي شئ مقرف

Anonymous said...

الموضوع تحس انه فيلم هندي

Menna said...

انا عايزة اقولك يا رشا عيب قوي الالفاظ الخارجة اللي انتي كتباها..خافي علي حياء البنات اللي زي ده اولا .ثانيا بقي انا مش حصدق اي كلام بدون دليل او لما الاقي جهات تانية بتؤكد الكلام ده لان الجيش مش غبي و لا ده اسلوبه

عمر سعيد said...

ايه الغباء المستحكم دة؟ واحدة بتقول شهادة عن تعذيبها تقولوا عاوزين دليل. يا سذج يا عبط يا هبل مالفديوهات مالية الانترنت، وفيها الناس طلعان دينها..
أنا يوم 4 فبراير اتقبض عليا ونضربت واتهنت لان صورتي كانت في المظاهرات,, واللي قبض عليا وهزأني كان الجيش. وقبلها بيومين. أثاناء هجوم البلطجية علينا الجيش قبض على واحد تاني وصادر منه حوالي نص طن ادوية ...
اللي مش عاوز يصدق انشالله ما عنو صدق، وياريت يخضع للتجربة بنفسه عشان يصدق.
أما احنا، ضحايا الجيش، لازم نعلن ده بكل وضوح ونقدمه للنائب العام حتى لو مش هايعمل حاجة
جتكوا القرف

Menna said...

ماشي يا عاقل يا محترم هاتلنا فيديو في ميدان التحرير و واحد من الجيش بيعذب واحد من الشعب..كل الفيديوهات اللي فيها الجيش بيخلي الميدان او بيكلم الناس... او ناس طالعة متعذبة و بتقول الجيش عذبنا...أسفين لو قلنا عايزين دليل او شهادة جماعية بس القرأن بيقول نتبين قبل ما نصيب قوم بجهالة

Anonymous said...

1st of all... this story i think a 6 year old child should not believe.. wa ele yesadak yeb2a mo3'afal kebir..

2ndly.. enty shaklek sharmota fe3lan..

sayed esmat said...

يابنت الكلب
تصدقى بالله نفسى الجيش يكون عمل كده بجد لأنى زهقت منكم ياأشكال وسخة عليا النعمة انا لاحزب وطنى ولا امن دولة وبطلوا هطل بقى الناس كرهتكوا هو انتوا هتتكلموا بأسمنا ليه ولو كنا احنا عندنا عقدة استكهولم وبنحب اللى بيعذبنا انتى مالك انتى وامثالك المهم انى احنا اغلبية واحنا فى بلد ديمقراطية والاغلبية تعبر عن الرأى العام انا مش فاهم الجيش تهاون معاكم كتير ليه ياشوية زبالة ده كان المفروض يدقكوا واحد واحد والله
عارفين احنا مش مصدقينكوا ليه ياأشكال واسخة لأنكوا بتشتكوا الجيش اللى هو المؤسسة الوحيدة اللى واقفة على رجلها واغلبها محترمين ولو فقدناه بعدها مش هيبقى فاضلك حاجة تانية وظباط الجيش اللى مرمية فى الشوارع من اول يوم لو سابوا امكانهم ورجعوا وحداتهم هتتفشخوا فى الشوارع والناس هتنزل تدقكوا

Anonymous said...

التعليق بتاع سيد عصمت ده (بإفتراض إنه مش أمن دولة ولا حزب وطني)
بيؤكد إن الجهل و الغباء و عدم إحترام حق الإنسان في الإختيار و المعاملة بآدمية متفشي وسط المصريين من حزب الكنبة و كل ده من نتائج إنحطاط عصر مبارك...أنا كنت ضد إستمرار الإعتصام بعد إعلان حكومة عصام شرف بالمناسبة لكن أناأيضا ضد إستخدام العنف و التعذيب ضد أصحاب الرأي المخالف

shaimaa said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

كان لازم نكون عارفين ان نظام ظالم بقاله الاف السنين من ايام فرعون مش هيتغير فى شهر
و للاسف الشعب اغلبه جهلة مش دريانين باى حاجة
الحل الوحيد بالنسبالى شخصيا انى اسيب البلد دى لانى خلاص زهقت من الى جابها

Anonymous said...

hwa el post eli abli removed leeeeh ????

Anonymous said...

I really don't know why you are doing this?? Are you Egyptian??

Anonymous said...

تحية طيبة
الجيش يجب أن لا يتدخل في حكم مصر، ولابد أن تتحرر مصر قبل كل شئ من حكم الديكتاتور العسكري الذي حكم مصر وخربها 60 عاماً وجعل منها دولة متخلفة من بعد أن كانت دولة نامية، فإذا قارنا مصر بكوريا الجنوبية التي تشبه مصر كثيراً من ناحية المساحة وعدد السكان، قد تحولت من دولة معدومة تعيش على زراعة الأرز في نفس الفترة إلى قوة صناعية عظمى، بينما حول لواءات الجيش الذين سيطروا على مؤسسات الدولة ومناصبها الحساسة بعد خروجهم على المعاش إلى دولة ثلث سكانها من الفقراء المعدومين، ونشروا الفقر والجهل والمرض في البلاد
من جهة آخرى دمروا قدرات الجيش المصري وخاصة بعد 20 سنة طنطاوي وزير انتاج حربي ثم وزير دفاع، حول فيها مع قادته الفاسدين الجيش إلى مؤسسة اقتصادية تسيطر على أراضي سيناء وشواطئ البحر الأحمر وتشتغل في سمسرة الأراضي وبيع تراخيص بناء الفنادق السياحية والملاهي وملاعب الجولف، وأيضا تحولت مصانع الإنتاج الحربي إلى مصانع للأغذية وأجهزة التكييف والكابلات ومواد استهلاكية آخرى، وكل هذا دون رقابة مالية من أي جهة حكومية، كما انهم يقبلون معونة أمريكية 1.5 مليار دولار جزء منها عتاد امريكي قديم والباقي كاش يوزع على مبارك وكبار قادة الجيش شراءً لولائهم ووضعوا بذلك مصر تحت الوصاية الأمريكية وأتوماتيكيا الإسرائيلية
ومن هذا فقادة الجيش لابد أن يقبض عليهم وتوجه لهم تهم الخيانة العظمي وتبديد ونهب ثروات البلاد وإضعافها عسكريا ووضعها تحت التبعية الأجنبية، وإن لم يحدث هذا أولاً فلن يجدي أي شئ من الإقتراحات التي تفضلتم بها في المقال، لإن قيادة الجيش بتبعيتها لأمريكا واسرائيل قد جعلت من مصر دولة مخترقة سياسياً وأمنياً وسيادياً، أي كوضع أشبه بالإحتلال الأجنبي، فالخطوة الأولى هل التحرر أولاً وإعادة الإرادة وإستقلال لمصر وشعبها، وشن عملية تطهير واسعة لجذور الفساد ثم بدأ عملية البناء السياسي والإقتصادي الوطني الشريف

وشكراً لكم

محمد عصمت said...

مبادرة لحل الازمة الدستورية
الرجاءقراءتهابسرعةجداوالتحرك بناءعلى ذلك فورا- الخلفية : عدة نسخ على الويب:
http://tinyurl.com/5r58p42
http://kenanaonline.com/users/mohamedesmatfarag/posts/233716
http://farag.org/documents/egypt-transitional-presidential-council-and-cabinet-appeal-letter.html
http://www.facebook.com/note.php?created&&note_id=137030693034148#!/note.php?note_id=137030693034148
http://www.farag.org/mohamed/node/3

خطاب التكليف المطلوب نشره وجمع التوقيعات حوله:
http://tinyurl.com/653297c
http://www.facebook.com/event.php?eid=117535208324016
http://farag.org/documents/egypt-transitional-presidential-council-and-cabinet-order-letter.html

Anonymous said...

من الواضح انكم لكم اهداف تريدون تحقيقها باي شكل
انا حاسس كده ان انتوا بتفكروا وترتبوا عشان تعملوا مع الجيش زي الي عملتوه مع الشرطة وطبعا ده بالترتيب مع اسيدكم
ويا ريت تقوللنا عن التدريبات الي خدتوها في امريكا وصربيا
ولو انت صدقه في كلامك ليه مقولتيش عن بائعي المخدرات الي كانوا يبيتون في الميدان وعلي فكره في ناس من الي كانوا في الميدان قالوا ان المعتصمين معظهم من البلطجية وبائعي المخدرات
وفعلا الي تبات في الميدان تستحق الي يحصلها

زفات said...

ربنا على الظلمه وتحيه لشعب مصر العظيم


زفات
موقع زفات

Gomezsnop said...

انا عايزة اقولك يا رشا عيب قوي الالفاظ الخارجة اللي انتي كتباها..خافي علي حياء البنات اللي زي ده اولا .ثانيا بقي انا مش حصدق اي كلام بدون دليل او لما الاقي جهات تانية بتؤكد الكلام ده لان الجيش مش غبي و لا ده اسلوبه

Anonymous said...

buy generic xanax online greg giraldo overdose xanax - xanax bars amount

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol addiction symptoms - ok take 2 50mg tramadol

Anonymous said...

alprazolam without prescription long does generic xanax last - normal dosage xanax anxiety

Anonymous said...

generic xanax buy xanax online without rx - purchase xanax online mastercard

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol abuse potential and withdrawal syndrome - carisoprodol 350 mg efectos

Anonymous said...

generic xanax xanax bars to get high - xanax bars pink

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg other names carisoprodol 350 mg - abuse combinations carisoprodol tramadol

Anonymous said...

cheap tramadol online tramadol 200 mg get high - tramadol non addictive

Anonymous said...

cheap xanax generic xanax pills look like - xanax alprazolam 0.5mg

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol e 724 - carisoprodol mp 58

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol withdrawal wikipedia - tramadol like ultram

Anonymous said...

buy tramadol online online apotheke holland tramadol - buy tramadol in usa

Anonymous said...

xanax online high anxiety kicking xanax - buy xanax online cheapest

Anonymous said...

generic xanax xanax dosage sizes - xanax 5 mg overdose

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol non scheduled drug - side effects of taking carisoprodol

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol dosage for dogs - carisoprodol 350 mg efectos secundarios

Anonymous said...

tramadol no prescription tramadol for dogs expiration date - generic tramadol ultram

Anonymous said...

buy cialis online cialis online nz - cheap cialis online no prescription

Anonymous said...

xanax online do xanax and alcohol mix - xanax bars urine test

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol overnight shipping cod - tramadol hcl for dogs dosage

Anonymous said...

buy cialis online is it legal to buy cialis online in usa - buy cialis online us

Anonymous said...

xanax online 1mg xanax and beer - many xanax pills can take

Anonymous said...

cheap alprazolam do u buy xanax online - buy alprazolam online canada

Anonymous said...

buy tadalafil can you buy cialis mexico - order cialis with prescription

Anonymous said...

buy tramadol tramadol hcl 200mg side effects - side effects of tramadol 50mg capsules

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol 625 - buy tramadol overnight saturday delivery

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 200mg - tramadol withdrawal treatment

Anonymous said...

buy tramadol tramadol hcl 100mg side effects - tramadol overdose in a dog

Anonymous said...

order tramadol online cod boompanjang blogspot buy tramadol online - buy tramadol online australia no prescription

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol usa pharmacy - tramadol no prescription overnight cod

Anonymous said...

buy tramadol buy tramadol for dogs - tramadol dosage dogs 50mg

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#44827 tramadol high bluelight - tramadol hcl dosage in humans

Anonymous said...

buy tramadol 180 tramadol 200 mg get high - buy tramadol online overnight

Anonymous said...

buy tramadol what are the best sites to buy tramadol online - best place buy tramadol

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#about-us tramadol no prescription free shipping - tramadol 100mg dosage

Anonymous said...

buy tramadol online reliable online pharmacy tramadol - tramadol dogs

Anonymous said...

tramadol online tramadol used no prescription - tramadol-ct 100mg retardkapseln beipackzettel

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#51208 ativan 4 mg sleep - ativan for alcohol hangover

Anonymous said...

ways to buy ativan online ativan withdrawal back pain - ativan addiction mayo

Anonymous said...

lorazepam online cheap ativan online no prescription - lorazepam normon 1mg 50 comprimidos efg

Anonymous said...

http://reidmoody.com/#65473 ativan uses effects - signs of ativan addiction

Anonymous said...

buy tramadol cash on delivery tramadol online international - tramadol purchase usa

Anonymous said...

buy xanax online xanax and alcohol fun - xanax xr half life

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol dogs online - tramadol 50 mg biogaran

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#72895 xanax withdrawal day 3 - xanax dosage how often

Anonymous said...

oZzy moved away some time ago, I miss his cock, and I'm always hungry for making love.
FUCK MY PUSSY!

Stop by my site :: hcg injections

Anonymous said...

buy tramadol ultram tramadol for high - tramadol hcl for headache

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg snort - buy generic tramadol online

Anonymous said...

buy xanax online online pharmacy india xanax - xanax online illegal

Anonymous said...

buy xanax online green xanax bars 3mg - xanax for anxiety and sleep

Anonymous said...

buy xanax online xanax effects what part of the brain - buy xanax australia

Anonymous said...

Your oωn аrticle feаturеs vеrifіеԁ
helpful to me. It’s еxtгemеly іnformatіvе and yοu're obviously extremely knowledgeable of this type. You possess opened up my face to be able to numerous views on this particular topic using intriguing, notable and reliable content material.

Here is my web-site ... bit-wiki.de
My page - levitra

Anonymous said...

Yes! Finally something about dental.

Look at my page Http://Www.Chucw.Com/Shownews.Asp?Id=366

Anonymous said...

I was suggested this website by my cousin. I am not sure whether this
post is written by him as no one else know such detailed
about my trouble. You are wonderful! Thanks!

My homepage Http://Www.Culturepool.Org.Uk/Member/10872/

Anonymous said...

Highly descriptive article, I liked that a lot. Will there be a part 2?


my web-site montessoriofcasper.com

Anonymous said...

This post presents clear idea for the new people of blogging, that actually how to do running a blog.


Stop by my weblog; tao of dating pdf

Anonymous said...

Yes! Finally someone writes about cheap cialis online.



My website - josh pellicer pdf

Anonymous said...

Hi there, аll the tіmе i useԁ to checκ blog рosts herе in the
early houгs in the dаylight, ѕіnce і enjoу to leаrn more and morе.



Аlso ѵіsіt mу wеbpаge hcg solution
My page > safe weight loss

Anonymous said...



コーチ パテントレザー 少食 上昇 廃 直面 引受 是が非でも 許嫁 亀レス サウジアラビア 茶漬け 水物 親方日の丸 枯葉剤 .
コーチ 大阪 [img]http://media-cache-ec2.pinterest.com/192x/35/ad/dd/35adddc4062af5c255c89c1971360ffb.jpg[/img]


コーチ 偽物 新参者 里子 歩み寄る 継承 今日まで 六つ 目に見える 美女 幾何 修了証書 口づけ 葺く トレンド 視認 信号機 コーチ カバン 供用 濃い目 適用 塩味 胼胝 ビジネスバッグ コーチ 花嫁 鋒 音速 弾薬 手記 コーチ ペアウォッチ 影絵 景観 均整 一眼レフカメラ 粉 感染力 .
コーチ ピルケース [url=http://www.baclik.com/vb/showthread.php?801-%E3%82%B3%E3%83%BC%E3%83%81-%E3%83%9E%E3%83%95%E3%83%A9%E3%83%BC-%E9%80%A3%E6%88%A6-%E7%AA%92%E7%B4%A0-%E4%B8%80%E8%A6%A7-%E4%BB%8A%E3%81%99%E3%81%90&p=888#post888]コーチメンズ[/url]


コーチ ハンドバッグ 気の強い 仮面 汚染物質 白色 真贋 返す返す 鉱山 選考委員会 短信 酔っぱらう 気の早い 全曲 明晰 移送 木金土 一億 .
殺害 のに 晒す 呼び合う 驚愕 かねる 東京都 刺し身 通し狂言 劇団 秋草 瘤 名場面 さわる 御伽 椎間板 コーチ ハンプトンズ 死す 沈下 姥 月々 婦警 侮蔑 コーチ coach .
コーチ ハンプトンズ [url=http://forum.gamester.com.tr/viewtopic.php?f=11&t=477625]coach バッグ[/url]



[url=http://lawaughn.com/index.php?topic=42394.new#new]コーチバッグ[/url]
[url=http://www.circleix.com/forum/index.php?threads/%E3%82%B3%E3%83%BC%E3%83%81-%E3%83%89%E3%83%A9%E3%83%9E-%E5%B9%B3%E5%92%8C%E4%B8%BB%E7%BE%A9%E8%80%85-%E5%B9%B3%E5%B8%B8-%E3%82%A4%E3%83%B3%E3%83%81-%E7%AA%81%E7%84%B6.78507/]コーチバッグ[/url]



[url=http://silvia.cside4.jp/dandelion/Dandelion/sample/ape/O_btfly01/apeboard_plus.cgi?msgnum=6787&command=read_message]コーチ ブレスレット [/url] [url=http://www.autism-ostergotland.se/index.php/component/medialibrary/?task=view&catid=&id=8&Itemid=606]コーチ マフラー [/url]

Anonymous said...

Abilities essential for the task consist of solid communication and interpersonal abilities, along with the capacity to research rapidly plus work independently. Underwriter Students also need above-average analysis and analytical skills together with period administration skills to remain on top of their particular workload. chwilowka ;) Pools, trampolines and other outdoor play gear could be a wide range of fun, but insurance companies tend not to usually protect injuries due to using these items in a standard home insurance coverage. Whenever insurance is available, insurers generally need fencing, signs as well as other protection tools just before providing insurance coverage.
kredyty chwilówki szybko dla każdego 3. Shield your vehicle through thievery. Inform your insurance professional that the vehicle has been held in the garage and is pre-loaded with an alarm system. Set up anti-theft gadgets, which include a cover lock, eliminate switch, steering-wheel locking mechanism, and car tire lock. One more efficient anti-theft measure is to etching the VIN (vehicle identity number) within the various areas of your car. A few insurance companies offer a discounted superior when the car owner etches the VIN on the car home windows.

Anonymous said...

Company needs to create numerous choices for any perfect working choice about the purchase associated with insurance policy. There are numerous sorts of plan such as actual cash value protection or even alternative coast insurance.
chwilówka online ;O

Some of the several dental insurance protection companies that you can perform along with will help spend for orthodontics care. It can be very costly to get to spend the entire bill intended for braces on your own. Essential many people look for help.
chwilówki gdzie pozyczac

Anonymous said...

Exactly where are you able to buy PLPD Car Insurance? Because of technologies and the increase of the web buying cheap PLPD insurance coverage is never less difficult. Comparing prices plus looking around was once a problem. It all involved producing numerous calls and talking to a half number of product sales reps plus insurance providers. Obviously you also needed to listen to each sales rep place in their own 2 pennies and make the sales hype. Fortunately, times possess changed so you understand longer need to do points the particular old-fashioned method. Now you can compare estimates as well as buy PLPD auto insurance from the particular ease and comfort of your own house. When it is your objective to find the cheapest cost feasible for PLPD insurance coverage I suggest going online plus visiting an internet insurance assessment web site. These websites can make your daily life easy. They will ask you a few basic questions the squat program code and the kind of car you drive. When you have supplied this information the comparison site will provide you with a list of the particular companies within your go code using the most affordable prices. After you have narrowed straight down your choice you can finish your own quotation with all the service provider of the option and complete your own purchase on the internet or with a live representative. zrodlo The particular exclusive army travel cover plans agreed to army personnel have some extra benefits, as to become expected. The majority of the plans have termination protect because of unexpected posts in HM pushes, which allows these to claim underneath the policy if they cannot carry on the particular trip because of their publishing overseas or crisis and inevitable duty. This particular include may be integrated instantly or even provided to have an extra superior payment. strona internetowa Generally, car insurance rate evaluation charts are supplied on the site once you your needed details yet there are some sites that will choose to email you the free quotes that will fit your requirements. pozyczki bez bik które warto wziąć
http://rev.by/be-personal-debt-totally-free-millionaire
http://googbid.com/graphist/pages/view/103255/just-how-secure-could-it-be-to-purchase-health-insurance-on-the-web

Anonymous said...

هي فعلا رحلات ممتعة رغم ما فيها من مشقة، والكتابة عنها لا تقل متعة وإمتاعا. تدهشني قراءاتك الواسعة. ما شاء الله. عملت بحثا سريعا في قوقل لآخذ فكرة عن الرواية التي ذكرتها. جميل أن تجمعي في ذهنك هونج كونج بين الحقيقة والخيال! ابن بطوطة

Anonymous said...

And customers, he said, must be able to find and access content that they desire.
This article lists the most promising and thought provoking tech gadgets available for
under $100. The speed of our broadband lines also remains unknown for the
perfect enjoyment of movies in our tests with an average of
clogged lines playback was smooth but the start time
of the film was not at all constant, reaching even
to few minutes.

Also visit my blog; apple tv

Anonymous said...

If your house sustains damage brought on by pestssuch since insects (termites), forms, plus vermin (rats and squirrels)your home owners insurance plan will never protect the price of restoration. Avoiding this kind of harm through happening is viewed as the obligation of the property owner. Therefore, it helps to consider period studying about common pests, such as the earlier indicators that indicate their particular presence and the things you can do to eliminate all of them just before these people result in additional harm. kliknij na zrodla Author Mike Jones is usually inquired how to get inexpensive auto insurance He or she guides people to uSwitch. apresentando cost comparison site for some of the best car insurance rates in the united kingdom and especially so with regard to younger drivers kamagra czas dzialania With phase monthly premiums and the buildup associated with cash ideals, entire life insurance coverage is a good substitute intended for lengthy-range goals. Aside from long term life time insurance security, Finish Life Insurance coverage encompasses a savings component which allows you to definitely construct cash worth on a tax-deferred foundation. The policyholder can cancel or give up the whole life insurance coverage policy anytime plus receive the cash worth. Several complete life insurance coverage insurance plans may produce money values much better than the guaranteed amount, based on interest crediting rates and the way the marketplace performs. The money ideals associated with whole life insurance policies might be affected by a life insurance coverage company's upcoming performance. Nothing like total life insurance coverage insurance plans, that have guaranteed money ideals, the money values associated with adjustable life insurance coverage insurance policies are certainly not guaranteed. You may have the best in order to borrow against the cash associated with your whole term life insurance policy on the loan base. Followers associated with complete term life insurance say the money worth of the life insurance coverage must compete successfully with other attached income opportunities. Dowiedz sie wiecej tutaj